SAJAK HARGA REMAJA
Maksud
Rangkap
Satu
Pertanyaan
tentang harga remaja yang tidak mengalami kekecewaan.
Rangkap
2
Pertanyaan
tentang kewajaran remaja menerima kesusahan, iaitu sana ada disebabkan perasan
cinta yang belum masanya atau ilmu yang ditimba selama ini.
Rangkap
3
Remaja
amat berharga dan tidak dapat dibandingkan dengan perjanjian dlam percintaan
yang belum masanya. Remaja yang baik ialah remaja yang berani dan memiliki ilmu.
Rangkap4
Remaja
hendaklah mengetahui arah tuju kehidupannya.
Tema
Ketinggian
nilai remaja yang berilmu
Persoalan
(a)
Kekecewaan golongan remaja.
(b)
Percintaan remaja semasa usia muda
(c)
Berani menempuh pelbagai cabaran dan mencuba sesuatu yang baru.
(d)
Keyakinan diri dalam melakukuan sesuatu tindakan dan teguh pendirian demi
melangkah arah tuju yang diingini.
(e)
Menimba ilmu tanpa had sebagai bekalan masa depan yang cemerlang.
Bentuk
dan Ciri-Ciri sajak
(a)
Terdiri daripada empat rangkap
(b)
Bilangan barisnya tidak sama; rangkap pertama (enam baris) , rangkap kedua
(enam baris), rangkap ketiga (enam baris), rangkap keempat (dua baris).
(c)
Rima akhirnya bebas/tidak sama; abacad,abcdce,aa
Gaya
Bahasa
(a)
Simile Contoh
Bagai
kehujiaun daun
Bagai
kesegaran pohon
(b)
Metafora . Conth cuka kesangsian, madu ajaran
(c)
Asonansi. (pengulangan vocal e- Berapakah sebenarnya harga remaja)
(d)
Aliterasi. (pengulangan konsonan t- dengan ketentuan tuju)
Nada
Sajak
ini bernada didaktik
Nilai
(a)
Rajin
(b)
Berani
(c)
Gigih berusaha
(d)
Bijaksana
(e)
Bercita-cita tinggi
Pengajaran
(a)
Remaja hendaklah menjaga diri agar tidak mengalami kekecewaan.
(b)
Elakkan bercinta sewaktu remaja kerana tidak membawa faedah.
(c)
Remaja hendaklah menjadi golongan yang mencitai ilmu.
(d)
Remaja perlu bersikap berani kerana benar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan