Bahagian B (Karangan Umum)
Soalan: Kejadian buli dalam kalangan pelajar sekolah heboh
diperkatakan kebelakangan ini sehingga ada yang membawa maut.
Huraikan
punca-punca gejala buli dalam kalangan pelajar sekolah dan langkah-langkah
mengatasinya.
Tema: Sosial
Skop: i) Punca-punca gejala buli
ii) Langkah-langkah mengatasi
Pendahuluan:
Menurut Kamus Dewan, perkataan buli bermaksud
perbuatan mendera, mempermainkan seseorang supaya dapat menyesuaikan diri
dengan suasana yang baru. Membuli pula bermaksud mempermain-main orang,
biasanya orang yang lemah, bertujuan untuk menggertak atau menakutkan orang
yang berkenaan. Oleh itu, buli dapat diinterpretasikan sebagai satu perbuatan
mengasari orang yang lemah dengan tujuan atau maksud untuk menunjukkan
kekuatan.Secara tidak langsung, menjadikan mereka yang lemah mematuhi atau
menghormati mereka. Fenomena buli dapat dikategorikan kepada dua jenis, iaitu
buli secara langsung dan tidak secara langsung.Buli secara langsung termasuklah
diugut, disepak atau membalas pukulan. Sementara buli secara tidak langsung
melibatkan kata-kata (verbal) termasuklah memanggil atau ejek-mengejek, dikacau
dan ditertawakan rakan lain.
Punca-punca kes buli
Isi 1: Pengaruh Rakan Sebaya
Apakah punca yang menyebabkan kes-kes
buli?
Salah satu punca berlaku budaya buli dalam kalangan
pelajar sekolah adalah kerana pengaruh rakan sebaya.
Mengapakah kes-kes buli berlaku?
Gejala ini dikatakan berpunca daripada pengaruh rakan
sebaya kerana pada zaman ini remaja lebih mengutamakan rakan sebaya dalam
kehidupan mereka. Malah, ibu bapa dan guru tidak menjadi model dalam kehidupan
remaja kini. Mereka lebih percaya dengan rakan yang seusia untuk berkongsi
masalah. Pelajar yang bertubuh besar dan tegap suka membuli pelajar yang saiz
tubuhnya lebih kecil.
Bagaimanakah rakan sebaya boleh
menyebabkan budaya buli?
Kejadian membuli melibatkan sekumpulan pelajar dan
biasanya usia mereka adalah sebaya. Tekanan rakan sebaya akan mendorong pelajar
terpengaruh untuk mengikut tingkah laku rakan mereka yang suka membuli.
Sebagai contoh:
Mohammad Afiq Qusyairi bin Baharuddin ,seorang pelajar
tingkatan satu di sebuah sekolah agama di Padang Tengku, Kuala Lipis, Pahang
cedera selepas dibelasah oleh sekumpulan pelajar senior di sekolah tersebut.
Pelajar berkenaan telah mengalami kecederaan parah dan kemungkinan akan lumpuh
kerana kecederaan yang dialaminya berkait rapat dengan saraf tunjang. Ironinya,
kumpulan pelajar yang membelasah Mohammad Afiq disebabkan terpengaruh oleh
rakan sebaya atau sekadar untuk berseronok-seronok tanpa memikirkan risiko yang bakal diterima
kelak.
Rumusan isi:
Oleh yang demikian, jelaslah kepada kita bahawa
pengaruh rakan sebaya merupakan salah satu punca yang menyumbang kepada
berlakunya kejadian buli dalam kalangan pelajar sekolah.
Isi 2: Pengaruh Media massa
Apakah yang menyebabkan media massa
menjadi punca berlakunya kes-kes buli?
Media massa menyiarkan drama atau filem yang
memaparkan aksi pergaduhan yang berbahaya dan ini mendedahkan kepada pelajar
yang menontonnya.
Mengapa media massa menjadi punca berlakunya kes-kes buli?
Sebahagian besar penonton terdiri dalam kalangan
remaja dan kanak-kanak. Mereka mudah terpengaruh oleh apa yang ditontoni oleh
mereka dan meniru aksi-aksi yang dipertontonkan tanpa menyedari akibat daripada
perbuatan mereka.
Bagaimana media massa boleh
menyebabkan budaya buli?
Tayangan filem-filem aksi dan komik-komik yang
dipasarkan mendapat sambutan dalam kalangan masyarakat terutama golongan remaja
yang terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah. Paparan aksi daripada
filem-filem dan komik-komik ini sedikit sebanyak mempengaruhi perilaku remaja
ini. Sambutan yang hangat dalam kalangan penonton dan pembaca terhadap filem
atau cerita aksi ini menyebabkan stesen-stesen televisyen berlumba-lumba untuk
menyiar dan menerbitkan filem berkenaan.
Sebagai contoh:
Paparan melalui media cetak dan elektronik banyak
memaparkan adegan buli. Walaupun pelbagai usaha dilakukan pihak kerajaan
melalui FINAS menyekat kebanjiran filem
asing terutama dari Hong Kong, Thailand, Indonesia, Singapura dan Hollywood
masih ada lagi segelintir masyarakat yang cuba membawa pengaruh filem
berkenaan. Lambakan filem-filem aksi yang ada di pasaran mempengaruhi golongan
remaja membeli dan menonton filem ini. Antara contoh filem-filem tempatan
seperti Filem ‘Buli’,’ ‘Gengster’ ‘KL Menjerit’ dan dari luar negara seperti
drama ‘Anak Metropolitan’, ‘Kiss Of The Dragon’ ‘Gen X Cops’ dan lain-lain.
Melalui media cetak pula, komik-komik seperti ‘Pedang Setiawan’, ‘Juara Wira’
dan lain-lain banyak dipasarkan secara berleluasa.
Rumusan isi:
Seperti ‘lembu dicucuk hidung’ begitulah lumrah hidup
manusia. Mereka lebih cepat mempelajari
perkara-perkara yang negatif tetapi sukar untuk meneladani perkara yang
positif.
Isi 3: Desakan hidup kerana masalah
keluarga
Apakah punca berlakunya masalah buli?
Salah satu puncanya ialah desakan hidup kerana
kegagalan institusi kekeluargaan membina keluarga bahagia.
Mengapa desakan hidup mempengaruhi
budaya buli?
Hal ini demikian kerana pengabaian ibu bapa terhadap
tanggungjawab mendidik anak-anak sehinggakan mendorong mereka mencari kebebasan
di luar rumah. Keadaan ini menyebabkan anak-anak mudah memberontak, menghadapi
tekanan perasaan dan berasa kurang mendapat perhatian.
Bagaimana desakan hidup mempengaruhi
budaya buli?
Tekanan perasaan yang dialami oleh remaja disebabkan
oleh desakan hidup seperti masalah kewangan, penderaan, kepincangan institusi
keluarga dan kesunyian hidup menyebabkan mereka melepaskan tekanan perasaan
dengan pelbagai cara seperti membuli rakan yang lain semata-mata dengan niat
melepaskan kemarahan terhadap ibu bapa mereka.
Sebagai contoh:
Pada 20 Mac 2005, Jeff Weise seorang pelajar di Red
Lake High School, Minnesota, Amerika
Syarikat telah mengamuk dan menembak lima orang rakannya, seorang guru dan
seorang pengawal keselamatan. Persoalannya, adakah tindakan ini berpunca sama
ada daripada tekanan perasaan atau desakan hidup dalam keluarga yang
bermasalah?.
Rumusan isi:
Intihanya, tidak dapat dinafikan faktor desakan hidup
dan masalah keluarga boleh menyebabkan seseorang membuat sesuatu perkara di
luar pertimbangan. Oleh itu, wajar ibu bapa prihatin dalam mendidik anak-anak
agar mereka tidak menconteng arang ke muka keluarga. ‘Janganlah sebab nila
setitik, rosak susu sebelanga’.
Langkah-langkah menangani kes buli
Isi 1 :
Peranan ibu bapa
Apakah langkah yang boleh dilakukan
untuk menangani kes buli?
Penglibatan ibu bapa dalam menangani kes buli di
sekolah kini menjadi semakin penting.
Mengapakah peranan ibu bapa penting
untuk menangani kes buli?
Hal ini demikian
kerana ibu bapalah merupakan asas permulaan pembentukan peribadi anak-anak,
“melentur buluh biarlah dari rebungnya”.Malahan ibu bapa juga insan yang paling
hampir dengan anak-anak.
Bagaimana ibu bapa memastikan kes
buli ditangani?
Ibu bapa boleh memberikan
pendidikan agama kepada individu sejak kecil merupakan langkah berkesan untuk
mengatasi masalah ini.Pendidikan agama penting kerana boleh melahirkan manusia
yang bermaruah dan mengamalkan budi pekerti mulia.Di samping itu, ibu bapa
perlu memantau pergerakan anak-anak bagi memastikan mereka tidak bergaul dengan
rakan sebaya yang tidak bermoral.
Contoh/Bukti
Sebagai contoh, ibu bapa perlu berbincang
dengan guru jika didapati anak mereka bertukar sikap, menjadi pendiam atau
kurang selera untuk makan. “Sudah terhantuk baru tengadah , semoga
peribahasa ini dijadikan iktibar kepada
semua.
Rumusan isi
Justeru, peranan ibu bapa dalam
menangani kes buli tidak boleh disangkal dan wajar bagi setiap ibu bapa menjadi
‘role model’ kepada anak-anak.
Isi 2 : Peranan pihak kerajaan
Apakah peranan yang boleh kerajaan
lakukan untuk menangani kes buli?
Selain itu , pihak kerajaan juga bertanggungjawab
memastikan kejadian buli tidak menular dalam kalangan masyarakat.
Mengapakah pihak kerajaan penting
dalam menangani kes buli?
Hal ini demikian kerana, pihak
kerajaan merupakan badan yang bertanggungjawab dalam memastikan keselamatan dan
keamanan sejagat terpelihara.
Bagaimanakah kerajaan berperanan?
Pihak kerajaan perlu memastikan
undang-undang sedia ada dipatuhi dan dilaksanakan. Mendengar sahaja perkataan
hukuman, naluri semula jadi seorang pelajar akan menjadi gerun ditambah dengan
hukuman yang berat. Mereka akan mencuba sedaya upaya membendung niat mereka dan
lama-kelamaan gejala buli ini akan pudar ditelan masa. Hukuman yang boleh
dilaksanakan ialah sebatan mandatori, penjara,dihantar ke pusat pemulihan dan
dibuang sekolah. Hukuman-hukuman berat seperti ini, akan menjadi penahan dan
penghalang terbaik kepada pelajar yang suka membuli.Di samping itu, pihak
–pihak berwajib juga perlu menggembleng tenaga mengatasi gejala ini.
Bukti/Contoh
Sebagai contoh, Jawatankuasa
Petugas Khas Menangani Gejala Disiplin di sekolah ditubuhkan ekoran kematian
Muhammad Farid Ibrahim, pelajar tingkatan empat yang dipercayai dibuli oleh
sekumpulan pelajar tingkatan lima di Sekolah Menengah Agama Dato’Klana Petra
Maamor, Ampangan, Seremban pada 28 Mac 2004.
Rumusan isi
Oleh itu, sebagai institusi yang
dipilih oleh rakyat untuk memerintah, kerajaan hendaklah berusaha menjamin
keamanan dan keselamatan dengan mengambil langkah berkesan bagi membanteras
gejala ini agar tidak menjadi barah dalam masyarakat dan “seperti api dalam sekam”.
Isi
3: Peranan Institusi Pendidikan
Apakah peranan Institusi Pendidikan.
Institusi pendidikan merupakan
tempat formal individu menimba ilmu.Hal ini demikian kerana pendidikan
merupakan langkah yang paling berkesan untuk mengekang masalah buli dan menjadi
tunjang atau paksi utama yang dapat mengubati penyakit sosial ini.
Mengapakah Institusi Pendidikan ini
penting dalam menangani kes buli?
Pendidikan sekular secara formal
juga perlu diberikan kepada anak-anak agar mereka dapat melalui perkembangan
rohani, jasmani,emosi dan intelek secara seimbang,iaitu sebagaimana yang
diaspirasikan oleh Falsafah Pendidikan Negara. Pendidikan yang sempurna dapat
membuka minda seseorang dan membentuk sikap serta keperibadian yang lebih
terbuka dan liberal.
Bagaimanakah Institusi pendidikan ini
berfungsi?
Pihak sekolah misalnya melalui
pendekatan disiplin asertif boleh menggariskan syarat kepada pelajar sekiranya
mereka melakukan tingkah laku yang tidak wajar akan dikenakan hukuman.Tindakan
fizikal kepada orang lain, bahasa yang menjatuhkan air muka orang lain,isyarat
tidak wajar ,merosakkan harta sekolah,menentang pihak berkuasa atau terlibat
dengan dadah membolehkan individu terbabit disabitkan kesalahan.Seterusnya
program yang memberikan penekanan kepada pendekatan penyelesaian masalah dan
program antibuli perlu diterapkan di dalam kelas.Hal ini demikian kerana, di
dalam kelaslah tempat yang paling banyak berlakunya tingkah laku buli.
Contoh/Bukti
Sebuah sekolah di Kuala Lumpur
berjaya mengurangkan kejadian buli apabila guru besar sendiri menubuhkan
kumpulan petugas khas dalam kalangan murid untuk memberi laporan kejadian buli
di dalam kelas dan di dalam sekolah.
Implikasinya, pendekatan ini mampu mengurangkan 80 peratus kejadian buli dalam
tempoh dua bulan.
Rumusan Isi
Oleh itu, jelaslah kepada kita
bahawa,institusi pendidikan merupakan tempat formal untuk menimba ilmu.
Kesimpulan
Konklusinya, sudah termaktub
dalam hukum alam, bahawa setiap individu dalam sesebuah negara, terikat dengan
undang-undang. Setiap sesuatu yang dilakukan untuk membahayakan diri sendiri
dan orang lain sering kali akan membawa padah yang sangat buruk bukan sahaja
kepada diri sendiri malah keluarga. Bak kata pepatah ‘buat baik berpada-pada,
buat jahat jangan sekali’. Oleh itu, semua pihak perlu bekerjasama menggembleng
tenaga menangani gejala buli agar tidak mendarah daging dalam jiwa
masyarakat.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan